marieke.reismee.nl

Bou en Ien komen langs; wateroverlast in de woestijn; snorremans wil een zoen en meer avonturen

met vader en moeder op avontuur

(dankje Paula voor je inspirerende tekst-met-kopjes-idee!)

jaja, eindelijk weer nieuws uit de woeste woestijn!
hoe gaat het met jullie?
Hier gaat 't goed! nog steeds in Marokko ja, ik snap zelf ook niet waarom. Eigenlijk was ik er wel een beetje klaar mee, maar toen hoorde ik dat m'n ouders dit land hadden uitverkoren als vakantieland dus moest ik wel blijven om ze hier rond te leiden natuurlijk!

we hebben twee weken lang gerelaxed aan het strand, in de stadjes, in de bergen en in de oase. Vooral de oase was erg gaaf: de laatste drie dagen hebben we ineen superluxe hotelletje gezeten dat helemaal in Marokkaanse stijl was, met kleden aan de wanden en op de vloeren (je moest slofjes aandoen), hang:ligbanken in ruimtes die bstonden uit een labyrinth van kleine doorloopkamertjes, een hoop kleine dakterrasjes waarvan we konden kiezen waar we wilden eten, een fontein in het midden en een gratis hammam. Enhet personeel dat ons behandelde alsof we de koninklijke familiewaren!

De omgeving van Ouarzazateis zo mooi; de ruige rotsen en bergen, de valleien, de woestijn en de oase met enorm veel palmbomen. Veel films zijn hier in de omgeving opgenomen, zoals The Gladiator en The Mummy.

In een gehuurde auto crosten we overal heen, wat heerlijk!

Het was super om terug te gaan naar deMarokkaanse mensen die mij eerder zo gastvrij hadden ontvangen;door hen aan mijnouders voor te stellen kon ik ook iets terug doen. Men vindt het een hele eer dat wij helemaal naar hen dorpje gekomen waren en we kregen de hele dag door te eten. Ma en ik kregen mooie henna-voetjes! voor meer foto's klik op de volgende link (met dank aanPaulina Helena Maria Hogeboom-Melse):
http://www.mijnalbum.nl/Uitnodiging=I7CVXT8H

wateroverlast in de woestijn

Daarna kwam ik 3 mede-alleen-reizigers tegen met wie ik anderhalve week ben opgetrokken: de Engelse Anthony, de Duitse Chris en de Australische Quinn (van Chinese oorsprong); Zie de foto's. We zijn de woestijn ingetrokken bij Zagora, een ander woestijngedeelte danwaar ik eerder al geweest was.

Na een daglange busreis konden we niet verder; de rivier was overstroomd.. Ga je eens een keer naar de woestijn, kan je er niet komen wegens overstroming!! Hoe ironisch!

In 24uur was er zoveel regen gevallen dat de straten onder water stonden. Iedereen was uitgelopen om de rivier te zien die ver buiten zijn oevers was getreden. Het was één groot modderfeest!

Met een 4x4 en een gids hotsten we een dag later dan toch over de steenvlakte en daarnadoor de zandduinen. De chauffeur reed stoicijns door terwijl onze hoofden tegen het autodak aanbonkten. Chris kotste een zandkom vol.De wilde kamelen keken ons bevreemd aan. Als weer een paar zouden vangen konden we in 52 dagen in Timboektoe zijn, aldus onze gids.

Onze gids nam ons ook mee naar zijn dorpje waar alle kinderen naar ons toegestroomd kwamen. 'bonjour madame!' Zolief ennieuwsgierig! Glunderend liet een paar van hen de metaalwerkplaats zien waar sommige kinderen werkten; een donkere kamer in een kleihuis waarvan je constant bang bent dat het dak instort alsiemand op de bovenverdieping loopt.

In de manenschijn liepen we het hele eind terug naar Zagora, door de palmerie. Dan waan je je echt in Afrika!

besmettelijke ziektes tussen de palmbomen

Het klikte heel erg met ons vieren en we hadden een geweldige tijd, moeilijk om uit te leggen!

Maar tof om weer eens een tijdje met backpackers op te trekken, dat had ik hier in Marokko nog niet gedaan.

We hebben bergwandelingen gemaakt in de Dadesvallei, waar de roze rotsen ons omringden terwijl we langs de rivier liepen.Er worden gewassen verbouwd met kleine kleidijkjes waar je overheen kan lopen. Tussen het hoge gras zagen we Berbervrouwenmet hun gekleurde doeken om zich heen geslagen, sommigen een enorme zak met takken op de rug. Ze zwaaien en glimlachen verlegen naar ons en wij lopen naar ze toe en hurken naast hen neer. Met mijn gebroken Arabisch begrijpen we elkaar redelijk; ook voor hen is het niet de moedertaal. We krijgen groene vijgenom op te kauwen en al snel trekkenze ongegeneerd aan onze haren en kleren om te zien wat we allemaalanders hebben dan zij.

Ik bedenkme dat ik bij terugkomst meteenmijn handen wil wassen want één meisje heeft wel een heel lelijke wond op haar lip. Herpes? Een ander meisje heeft ontstoken ogen.

Lachend leiden ze ons terug door de vallei en laten ons dan achter bij ons hotelletje, waar het oude mannetje direct een pot met zoete thee op het terras zet.

dikbuikige snorremans

En er is nog zoooooveel meer te vertellen!

Zoals dat ik erover denk om een briefje op mijn hoofd te plakken waarop staat dat ik géén prostituee ben. Nu ik weer alleen reis word ikdoor de meeste mannen aangezienvoor prostituee. Vandaag ook weer. De buschauffeur was zo aardig voor me en hij hielp me zo goed met alles, dat ik niet verbaasd opkeek toen hij me uitnodigde om bij hem thuis thee te drinken. De gastvriendelijkheid van mensen is enorm groot en inmiddels ben ik erachter dat zelfs de stoerste man altijd samenwoont en afhankelijk is van moeders/de vrouw.

We hadden de hele nacht in de bus doorgebracht dus toen we om 5:00uur aankwamen was ik moe. De chauffeur zei dat ik geen hotel hoefde te betalen want ik kon bij hem terecht. Natuurlijk twijfelde ik wel een beetje maar ja, hij zag er zo goedverzorgd uit en was zo vriendelijk!

Dus toen we uiteindelijk ergens terechtkwamen waar ik vanaf de drempel kon zien dat het géén familiehuis was, stapte ik ontsteld weer naar buiten. 'Oh, wil je dan niet?' was zijn reactie. En de dikbuikige snorremans probeerde me alsnog te kussen.

Nope, vriendelijk bedankt maar ik ga terug naar het busstation! oh, nou dat was ook goed. En met dezelfde vriendelijkheid werd ik terugbegeleid alsof er niks gebeurd was.

Op mijn 'je ne suis pas une prostituée!' werd ik onderzoekend aangekeken. Had hij zich dan toch vergist? JAAA!

ik ga weer vaker schrijven! want dit bericht is veeeeel te lang en ik kan me voorstellen als jullie afgehaakt hebben. Snorrie en tot gauw!!

kus Marieke

Reacties

Reacties

Kaartje

heeeeee eindelijk weer een verhaal van Marieke!
Is wel heel toevallig: had vannacht nog over je gedroomd. Dat je op bezoek kwam en je handen voor mn ogen deed zodat ik moest raden wie je was... Gek hae? Wat weer een verhalen zeg. Wat geweldig dat je ouders langs zijn geweest! Maareh wel beetje uitkijken voor vieze mannetjes hae. Hoorde net van Bas dat zijn collega (ook naar Marokko) haar haar had afgeknipt en donker geverfd speciaal voor die reis :S

Hier is het eindelijk lente! Alles komt weer in bloei en je kunt af en toe zelfs al buiten zitten in t zonnetje. Volgend weekend met pasen gaan we lekker uitwaaien in Vlissingen. Wel even fijn om uit die studie-sleur te komen.

Heb je al plannen om terug naar NL te komen? Ben benieuwd... Misje

Kus knuffel en liefs van Kaartje

Anke

Niet afgehaakt hoor! Leuk om weer wat avonturen te lezen! Je maakt wat gekke dingen mee zo te lezen... Blijf de snorren van je af slaan en mooie foto's maken!
Liefs,
Anke

boudewijn

Uit de foto's en je verhalen te zien zijn we véél te snel terug naar dit nu wel zonnige maar vaak ook koude en regenachtige kikkerlandje; en als het regent, dan weer geen overstroming (gelukkig maar, zoveel ruimte als in Marokko is hier ook weer niet).

Annet

Ha Mariekelief laat me vooral nog lang meegenieten van je avonturen. Eerlijk gezegd ben ik het met je eens dat je vaker moet schrijven, maar niet korter. Alhoewel er moet nog wel iets te vertellen zijn wanneer we straks samen bij de open haard zitten. Of kom je voor de zomer al terug???
Pas goed op met al die 'lieve' snorrewiepsen.

Lieke

Afhaken.... ik dacht het niet!

Ik lees nog steeds stiekem alle verhalen, zonder te reageren, want daar hebben we mail voor (hehe, sorry). Wat een superverhaal pop! Ga zo ook even het nieuwe lezen und mailen! Jawohl!

dikke koes und al veel plezier in mauretanie en donker Afrika!

Maaike

Fantastisch verhaal, blijf schrijven! het is elke keer weer heeel leuk om te lezen.
Ik lees dat alles goed gaat, gelukkig. Heel veel plecier.

marcelle engels

He marieke,

We volgen je nog steeds op de voet ;-))
Wat een mooie verhalen, en fijn dat het alleen reizen je zo goed afgaat.
Hier is alles perfect, erg druk maar leuke nieuwe opdrachten. Linda heeft afscheid van ons genomen, het werken binnen de hulpverlening was toch meer haar passie als intercedente. We hebben sinds 3 weken Anja ter maaten (werkt al 1 jaar als flexmedewerker bij Wean) als parttime planner, en vanaf 1 mei begint Ozlem bij ons zij komt uit het uitzendvak. Dit is dus een leuke combinatie tussen de planners.
Met mij gaat alles verder prima, ik ben blij dat de lente eindelijk aanbreekt, lekker langer licht en meer buiten leven.

Weet je al wanneer je weer terug komt?
Groetjes marcelle

Paula

Helemaal niet te lang hoor!! ;-)
En Miek, pleeeaaase, kijk uit met mee gaan me mannen!!!!
Xxxx

Djamilla

hei meid
super om je verhalen te lezen! Ik vertrek binnenkort paar weken naar Marokko. Ben er dit jaar al paar keer geweest maar nu trek ik er helemaal alleen op uit... hoewel ik al heel wat backpackervaring achter de rug heb van Azie, wordt marokko toch wel een hele uitdaging... Ik ben niet zo'n planner en vroeg me af of het gemakkelijk is om in marokko ter plaatse zowat alles te regelen (rekening houdend met hoofdseizoen nu) Ik land in Marrakech en wil vandaaruit Essaouira, Safi, Ouarzazate,...bezoeken.
Misschien kun jij me vertellen waar je goedkope lodges kunt vinden en hoe ik beste regel om vanuit Marrakech op de andere plaatsen te raken (bus, trein, petit taxis, grand taxis, georganiseerde busorg???)

In ieder geval al bedankt voor uw tijd

Zonnige groetjes Djamilla x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!