marieke.reismee.nl

winter aan het strand

Eindelijk de tijd gevonden om weer eens gezellig met jullie bij te kletsen. Hoe gaat het in het koude Holland? En niet te vergeten.. gelukkig 2009!!
Met mij hier gaat alles zeer goed! Marokko is een supergaaf land om in te reizen. In het begin was ik wat nerveus om alleen het land in te trekken maar daar ben ik helemaal overheen. De mensen zijn over het algemeen zeer aardig en willen alleen maar je geld. De manier waarop men mij geld afhandig wil maken is eerder vermakelijk dan vervelend.Als je door de soek loopt dan zijn de overvolle winkeltjes bijna op elkaar gestapeld;zo klein en vol en veel.

De mannen in lange jurken verkopenalles wat je wil en we vragen standaard 10x teveel geld.Dustoenik vandaag een armband zag diein Nederland een paar euro zou kosten, weigerde ik om daar zes euro voor neer te leggen, dus het spel begint.Tijdens het afdingen is het de kunst om de ander voor de gek te houden; roept hijme terug als ik doe alsof ik wegloop? en om neerbuigend te doen over elk bedrag dat de ander voorstelt.

Als je tot een goed slotbedrag komt zijn beide partijen opgelucht en schudjeelkaar de hand;bedankt voorje sterke spel, ga in vrede, Allah ismet je. En tevreden loop ik weg met een armband van2,50euro, terwijl ik mijn wisselgeld nog een keer natel enweer terugloop om ook de laatste euro te innen van wat we hadden afgesproken.

Ik verblijf nu sinds 30 dec in Essaouira, een hippie-stad aan het strand. Het was geweldig om oud en nieuw te vieren in een superleuk hostel, waar ik bij de eigenaar op zijn kamer sliep omdat de restvan de kamers vol waren.

De sfeer is zo goed dat ik de eerste week alleen maarleuke mensen heb ontmoet,over het strand heb gewandeld en muziek heb gemaakt. Elke ochtend verse sinaasappelsap met een chocoladecroissantje op het dak van het hostel, uitzicht over de stad en de zee.

Tijdens het dagelijks koffiedrinken in de zon op een terras kwam ik reizigers tegen die ik eerder had ontmoet in Fes en Marrakech. Het leven hier is zooooo relaxed en fijn!

Maar nu is de vakantie voorbij en het toerisme gedaald. Eerst wilde ik werken in het hostel, maar de Marokkaans/Australische eigenaar wilde nergens afspraken over maken envertelde niet wat hij van me verwachtte. Dus als ik vroeg'wat kan ik doen' zei hij 'moet je zelf weten, ik wil niet je baas spelen' maarlater kreeg ik te horen 'waarom was je er niet toen ik je nodig had'.

Zijn love-and-peace-houding maakte dat we elkaar enerszijds graag mochten, maar anderszijds te dicht op elkaar zaten. Letterlijk, omdat ik eenweeklang op zijn kamer sliep.

Toen hij begon te vragen waar ik 's avonds uithing en met wie, dacht ik 'ik hoef geen vader erbij, ik kap ermee' maar hij was me al voor enzo werd ik na2 dagen'ontslagen'...

Niet getreurd, ik hebop andere plekken geprobeerd(vrijwilligers)werk te vinden maar de enige plek was een kindertehuis waar ik kon helpen met Engels huiswerk maken.Ze konden me echter maar 5 uur perweek bieden enna 14 dagen beginik me hier toch enigszins te vervelen dus ik trek verder het landin morgen. Of overmorgen. Of de dag erna...

Reacties

Reacties

Eline

Hey Mariek!

Jee, wat klinkt dat relaxed zeg, ik zie het helemaal voor me. Ik krijg er ook weer kriebels van jee!!

Veel plezier nog en succes met (vrijwlligers-)werk vinden!

xx
Elien

Lieke

Held...

Potverkutje Hogeboom wat klinkt het weergaloos! Geweldig dat het zo super gaat en je zunige-jij alle ruimte en stimulans vindt in Marokko, ga zo door en voor je het weet betalen ze jou om iets mee te nemen.

Hier alles Hollands; vorst weg, regen en waterkoud (om maar in stijl met het weer te beginnen). Maar wel leuk... Z'n gangetje zullen we maar zeggen. mmm... Waar ben je over een maand :P?

Geniet nog lief vrouwmens!
x

AaL

Eindelijk! Wat fijn om te lezen allemaal! Dat klinkt echt super zeg! Ik probeer me voor te stellen hoe het daar is, en hoe je daar leeft, en hoe de mensen eruit zien en alles! Echt goed dat je het zo naar je zin hebt, en geniet en alles relaxed is. Het klinkt alsof je wel happy bent (en dat hoor ik graag)!
Hier alles wel, ik heb je net gemaild. Zum später! En take care! Liefs, XAAL

Paula!

Hee Mariek, leuk man! En tja... mannen in het buitenland zijn altijd een beetje raar ;-)
Anders ga je toch gewoon naar India als je je daar verveeld? Hee meid, geniet lekker door!

XX

Boudewijn

Super om weer wat te lezen! Klinkt helemaal goed; inclusief de downs van het hostel; zonder dat geen ups! Ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal!

Sako

Hey Globetrotster!
Helaas de Parijs Dakar reis gaat dit jaar niet door Afrika dus je kunt niet als Karavaan-kok meereizen, maar jij red je wel! Erg leuk om te lezen daar! Heel veel plezier de winter vieren, strandwandelingen, nog meer strandwandelingen en heel veel leuke mensen t ontmoeten daar!

Niets voor jouw om zelf 'n leuk pandje te zoeken en daar 'n hostel te beginnen??

Ennuh, succes met afdingen he! Erg leuk om te lezen!

Greetz,

S.

Hanna

Hey Miekie!

Ohhhh, wat heerlijk om te lezen. Zou meteen weer terug kunnen vliegen zeg!! Ook grappig dat ik me er nu zo goed een voorstelling van kan maken! Ik zie je al helemaal ontbijten op het dakterras van de riad waar leo en ik hebben geslapen (t is vast niet dezelfde, maar t idee is leuk).
Verder zie ik je al caffee aux lait (frans is nog steeds niet mijn sterkste kant, weet niet of je t zo schrijft) drinken op t pleintje, naast de spaanse bar (een van de weinige waar alcohol wordt geschonken)! Heerlijk, wat een luxe leven...

Hier weer druk met school en werk, maar denk nog vaak met heimwee terug aan marokko en de jus d'orange voor 3 dirham. Vooral in mn dromen, laatst ging ik met pa, ma en leo (in mn droom) over een heel gammel bruggetje een berber dorpje in (a la setti fadma) en wilden we een heel arm gezin mee uiteten nemen, maar het restaurant was te duur... Vreemd... Maar leuk wakker worden, nog half in Marokko!

Nou miek, heel veel plezier nog met alles en iedereen! Stel je gaat over een poos weer naar een ander indrukwekkend land, laat t leo en mij maar weten!! T vliegtuig staat al klaar... ;)

Dikke kus

Ineke

Hoi lieve Miek,
Fijn weer zulke leuke boeiende verhalen van je te horen. Je kunt de sfeer gewoon proeven en bijna ook ruiken. Leuke mensen ontmoeten ook vaak leuke mensen he. Maar afspraken maken enzo is daar niet zo makkelijk begrijp ik, zelfs niet met een australische marrokaan. Tja, en dan ook nog een beetje vaderen..........is er ook iemand die een beetje moedert over jou? Die zegt dat je niet in je uppie verder moet reizen? Ik merk dat jij daar zelf geen moeite mee hebt. Je hebt ook al aardig wat ervaring ondertussen, maar toch......het beste zou zijn als ik zelf naar Marokko kom. Lijkt me geen straf hoor, om samen met je op te reizen. Maar ja half maart is dat pas mogelijk, 2 weken, en dan ben je waar........?
We will see! Pas je goed op jezelf!! en geniet!!!
Heel veel liefs, Ien

Elena

Haaai!

Wauw...lijkt me allemaal leuk. ^_^
Het is hier berekoud zoals het hoort in de winter.
Dus we zouden ook wat zonlicht kunnen gebruiken. :-)

Ik kijk uit naar het volgende verhaal!

Hou je goed!

Doeii!

Esther

Dag lieve Maar!

Ik zit met een grote grijns achter m'n computer je avonturen te lezen. Zie helemaal voor me hoe jij al die handelaartjes daar afbluft met je charmes!
Wat ben je toch ook een geslepen zakenvrouw ;-)
Ik ben trots op je!

Enjoy!

dikke kus van Ezzie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!