marieke.reismee.nl

Lissa bonbon!

yes yes! ik ben in Lissabon!

Gisteravond aangekomen en nog weinig van de stad gezien, maar al wel zo'n 5 uur achter de computer gezeten omdat dit hostel gratis internet heeft! Dus ik heb een reservering op 1 van de 3 computers om foto's te uploaden, info op te zoeken over de rest van mn reis, mensen te mailen van hospitalityclub, hostels te zoeken, en weer eens een UPDATE te schrijven!

De vorige keer schreef ik over Porto. Daarna nam ik de trein naar Aveiro, een uurtje richting het Zuiden. Wordt ook wel het Venetie van Portugal genoemd, zie de foto's! Heb daar een fietsie geleend (je bent een Hollander of je bent het niet) en ben naar het strand gefietst, een 8 km-lange route die niet vaak per fiets wordt afgelegd. De autoweg die ik had moeten nemen bevond zich naas mij en ik bevond mij op de snelweg.. Oeps!

Gelukkig ben ik sterk genoeg om de fiets over de vangrail te tillen, daarna over het prikkeldraadhek, door een slootje en voila, ik was op de autoweg.

Het was de moeite waard want het strand was ruig en verlaten, op een aantal vissers na. Niet echt weer om te zwemmen, maar wel leuk om door het dorpje te wandelen dat bestaat uit houten huisjes met mooie gekleurde streepjes. Heel romantisch.

Die avond ontmoette ik mijn medereizigers weer die ik in Porto had achtergelaten. Toevallig! Ze kwamen op het juiste moment, want na een daglang alleen fietsen, eten en bios was ik wel met mezelf uitgepraat.

De jongens hadden iemand ontmoet die hen een slaapplek aanbood, waar ik ook wel terecht kon. Het bleek een soort studentenhuis/woongroep waar tussen de 5 en 8 mensen woonden (niemand wist het precies) en nog meer mensen dagelijks binnen kwamen lopen. Er was 1 persoon die altijd voor iedereen het eten kookte (een Braziliaan), de grote pan stond standaard gevuld in de eetkamer.

Toen ik binnenkwam werd me meteen eten aangeboden en ik werd aan iedereen voorgesteld. Daarna werd er muziek gemaakt en hebben we ons de hele avond vermaakt. De volgende dagen heb ik daar ook doorgebracht. Overdag ging men werken of naar school maar er waren altijd wel mensen in het huis om leuke dingen mee te doen.

De sfeer was echt geweldig, heel gastvrij en open!

Ik kreeg ook een adres mee waar ik in Coimbra terecht kon, dus toen ik na 3 dagen vertrok uit het huis (wat nog niet makkelijk was omdat drie mensen jammerend aan mijn benen hingen om me tegen te houden) zocht ik in Coimbra Republica Baco op.

Toen ik daar aanbelde en zei dat ik een slaapplek zocht, was ik ook meteen welkom en kreeg een leegstaande kamer met bed aangeboden. Ook hier spraken de mensen in de woonkamer me meteen aan en werd ik uitgenodigd om mee te eten, mee te gaan naar de kroeg en werd ik rondgeleid door andere republica's.

Leuke manier om de inside van Portugal te leren kennen!

Coimbra zelf is een mooie stad, zoals te zien is op de foto's. Door rond te lopen en dingen te bezichtigen kom ik aardig wat te weten over de cultuur en geschiedenis van Portugal.

Daarnaast ontmoet ik mensen in de hostels waarmee ik optrek. Hoewel ik na een tijdje wel weer genoeg heb van bijvoorbeeld het Australische stelletje dat op de vraag wat-wil-je-drinken standaard reageerde met 'I don't know, what are you having love?', de wederhelft verliefd aankijkend. Of 'should we make a picture here, love?' 'I don't know love, what do you think?' bleeeeh.

Nu dan> Lissabon! Eerste indruk is dat het GROOT is! De vele pleinen worden omzoomd door driebaanswegen waar het verkeer nonstop overheen raast. Aan de rand van de pleinen staan enorme monumentale gebouwen met Romaanse beelden van mannen en vrouwen die de krioelende mensenhoop klein en nietig doen voelen.

De avenida's zijn talloos en je loopt van de ene brede winkelboulevard in de andere, met de plattegrond in de hand waar niet eens alle straatnamen op vermeld staan omdat het simpelweg te groot is.

In deze metropool heb ik een fijn jeugdherberg gevonden waar ik door de receptie warm welkom werd geheten en aan iedereen voor werd gesteld. In de woonkamer liggen overal zitzakken en er wordt loungemuziek gedraaid, er is een boekenkast en een tv met dvd's, een keuken met gratis koffie en thee en heerlijke bedden. een fijne uitvalsbasis om de stad te gaan verkennen! Hoewel, misschien blijf ik lekker de hele dag op de bank hangen, hahaaa.

Thankx voor al jullie reacties, leuk dat jullie meeleven! Fijne kerstvakantie!!

dikke kus Marieke

Reacties

Reacties

Kaartje

whaa wat goed dat je zomaar op plekken kan blijven slapen en lekker wordt verzorgd! Zo te horen het je al een behoorlijk netwerk opgebouwd. Lekker dat je nu in zo'n relaxed hostel zit ook. Heb je foto's net ff bekeken: mooi!! Ik zit nu achter mn latptopje weer es een werkstuk af te typen :S Moet morgen inleveren, dus kga snel weer aan de slag.
Fijne tijd nog en veel liftplezier!
XXX

Daan

Wat cool dat je overal mensen tegenkomt die zo aperelaxed zijn, maar ja, what goes around comes around dus dat zal zeker geen toeval zijn...
Mooie plek, Lissabon goeie mix van oud en nieuw. Vier je daar kerst? Groetjes Daan

AaL

Haai! Dat klinkt fijn allemaal! Ik heb nu des te sterke het gevoel dat ik echt eens naar Portugal/ Lissabon moet. Misschien kom je er op de terugweg weer langs ;)? En wat super dat je gewoon soortement van bij mensen thuis kunt logeren. Dat lijkt me ook echt gezellig. En fietsen naar het strand en langs de snelweg, o, o, o, de weemoed :). Enjoy o grote wereldreizig-ster! Liefs!

Sjaak

Wat geweldig om te lezen !!!! Vooral die gastvrije huizen zijn echt de zoete droom van iedere reiziger.
Veel plzier daar met het gratis internet!

Hanna

Hey Miekie!

Wat een foto's!!! Ontzettend mooi! Verhaal klinkt ook als muziek in de oren... Heerlijk leventje zo lijkt mij!
Man o man, kan niet wachten om naar Marokko te gaan! Nog maar... 4 nachtjes! Jeej! Maar nu eerst nog 2 werkstukken afronden, toetsje spaans leren, si. Nog 2 x werken, tasje pakken, hondje dumpen (ahhh, ga dr missen!) en dan... GAAN!

Tot snel!!

xx hanna

Paula

Leukleuk! Lekker aan het reizen/beleven!
Geniet verder... Xx

Maurits

JemigdePemig,

Zo kom je nog eens ergens. Mooie foto's weer!

Veel plezier nog daar en anuit een koud en druilerig Ollanda alvast fijne feestdagen gewenst !!! (maar dat gaat wel lukken denk ik).

Conny

Jeetje wat een stoer wijf ben je toch, en wat een heerlijke mensen kom je tegen.
En dan nu op weg naar Marokko, de kerstdagen vieren met je zus.
Heel veel plezier, en geniet ze vooral.
kus

Mary I

Hey skeet,

Bedankt voor je leuke koartie! Ben er helemaal mee verguld dat ik papieren post van je heb gekregen! Kunnen we ook papieren post sturen naar jou?
Je verhalen klinken mooi, vrij en stoer.
Hoop dat je een mooie kerst hebt met allemaal fijne mensen om je heen.

Dikke kus,
Mary

Esther

Haaaallooooo!

Het klinkt alsof je je draai alweer lekker gevonden hebt! Fijn om te lezen!
Ik ga je heel snel even wat uitgebreider mailen hoor! Waarschijnlijk vanuit m´n eigen huisje....want morgen vliegen we! Heb zin om je weer even echt te spreken en onze avonturen uit te wisselen. Zal nog even via de mail moeten helaas...

Wat leuk dat je je zusje gaat zien! Wens jullie een hele fijne kerst!

Kus! Ezzie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!