marieke.reismee.nl

Portugal!

jaja, het leven zonder mijn geliefde Lieke gaat verder..

Het afscheidwas zwaar, de zakdoekjes vol gesnoten. De laatste avond hebben we herinneringen opgehaald aan de hele reis en kwamen tot de conclusie dat we een superleuke tijd hebben gehad saampjes. Lieke keek vervolgens heel blij als ze praatte over haar thuiskomst, hoe de mensen haar zouden ontvangen op Schiphol en hoe ze lekker zou eten en door Amersfoort zou slenteren. Ik trok dan een somber gezicht en snoof luidruchtig, waarop Lieke zich haastte te zeggen dat ze mij heel erg zou missen en dat ze liever mee verder zou reizen.. maar eerst geld wil verdienen.

Oké, de bus reed weg en ik bleef achter in Finisterre. Eindelijk vrijheid! ;)

Omdat de Camino afgelopen is, maak ik nu per dag een plan van wat ik ga doen. Eerst nog lekker een paar dagen in Finisterre gebleven, vanwaar ik een prachtig uitzicht had van bijna 360`C over de zee. Finisterre betekent 'eind van de wereld' en de ruige, rotsachtige kust bevestigde dat gevoel. De meeuwen krijsten en de wind waait guur. Heerlijk om eens een dag voor de open haard te zitten met een boek, ik heb in 2 maanden nog niet één boek uitgelezen!!

Mooie gelegenheid ook om mijn voeten op te warmen bij het vuur, want die waren al een paar dagen gevoelloos van de kou. In de meeste huizen is geen verwarming, alleen een haard. Men laat alle deuren openstaan in bars, huizen en internetcafé's, zodat iedereen met jas en sjaal binnen zit. Op den duur gaan je kleren wel stinken als je er dag en nacht in rondloopt/slaapt. Aangezien ik maar 1 broek heb kan ik die niet wassen als er geen plek is om te drogen.

Op zich is dat allemaal niet erg, de stank kan toch niet op tegen de vislucht hier. Maar na een duik in de ijskoude zee is het wel lekker om op zń minst een warme douche te hebben (niet dus)!

Samen met 2 Zwitsers kwamen we op het strand een vissersman tegen die ons uitnodigde om zijn verse vis te kopen en klaar te maken. Erg leuk om bij een onverstaanbare Galicische 'local' verse sardientjes te eten en gepofte aardappelen.

Het koude, natte weer motiveerde me om naar het Zuiden te trekken. De twee Zwitsers heb ik een snelcursus 'Liften voor beginners' gegeven waarna we met duim en bordje langs de weg gingen staan, op weg naar PORTOOO in ... je raadt het al: Portugal!

De 400 km (+/-) kostte ons drie (!!) dagen om te overbruggen!! De voorspellingen kwamen uit: Spanjaarden zijn bang voor lifters dus het duurde soms wel twee uur voordat we op werden gepikt. Er waren ook niet bepaald gunstige plekken; weinig grote wegen waardoor men ons steeds maar een paar km mee kon nemen.

Daarnaast vertrokken we natuurlijk veel te laat waardoor we steeds het werkverkeer misliepen. Maar het was wederom een heel leuk avontuur! Hoewel de Zwitserse vriendelijkheid niet op kan tegen de Lieke-en-Marieke charme natuurlijk, met Lieke verliep het liften veel makkelijker, haha!

De nachten brachten we door bij mensen thuis, via couchsurfing. Echt een aanrader voor iedereen die goedkoop wil reizen! We hebben in een heel tof oud herenhuis geslapen waar we soep maakten in een enorme keuken, waar de kiwi-bomen in de tuin stonden en waar maar één jongen woonde die meteen het vuur voor ons aanmaakte. Echt super.

Na Santiago was er wel een snelweg naar Portugal, dus woehoei, de grens over! Echt heel gaaf om in een nieuw land te zijn. Porto is 10x mooier dan ik verwachtte. De oude binnenstad is geweldig mooi met ups en downs, torens, pleintjes, grote winkelstraten met kerstverlichting en huizen met geglazuurde, gekleurde tegeltjes tegen de vochtigheid. Lijken wel allemaal open keukens, met de Delfts Blauw en gifgroene huisjes.

Ik dacht dat het Portugees wel op het Spaans leek. nou, niet dus! De laatste lift-man zette ons af in een wijk buiten het centrum, dus wij schoten een jonge vrouw aan en vroegen in het Spaans de richting naar het centrum van de stad. Ze keek ons niet-begrijpend aan dus we vroegen hetzelfde in het Engels. En, zeg nou zelf, hoe moeilijk kan het woord 'centre, centro, ceintre' te vertalen zijn?? Maar ze begon terug te praten in een taal die meer op het Russisch leek dan op het Spaans! Constantin en ik keken elkaar aan en barstten in lachen uit; we konden er echt geen soep van breien!

Natuurlijk zijn er wel overeenkomsten met de Spaanse taal, maar de uitspraak is meer lallend en de woorden hebben meer accenttekens waardoor de uitspraak altijd fout gegokt is. Maar de mensen zijn aardig en de meesten spreken redelijk Spaans en sommigen Engels.

Het jeugdhostel is ook erg leuk, weer andere mensen ontmoet om mee naar musea te gaan enzo. Maar helaas is het weer erg regenachtig, hoewel gelukkig niet koud (16 tot 20 graden). Toch beperkt de regen me wel, waardoor ik wat sneller Portugal door ga crossen zodat ik weldra in Zuid-Spanje ben en dan de oversteek kan maken naar Marokko.

In Zuid-Spanje zoek ik een medereiziger (ter geruststelling van het thuisfront) om de Tanger over te steken en met kerst hoop ik in Marrakech te zijn bij Hanna en Leo!

Fijne decembertijd allemaal!

en Lieke.. kom je snel terug?

dikke kus!! Marieke

Reacties

Reacties

Deine Lieke

Liebe liebe Marie, schatje!!

Hiep hoi wat een avonturen weer! Fuuuuuck, wat klinkt het geweldig allemaal! Blijf je nog bij Consty und Michael of scheiden jullie wegen in portugal? En mail me mens!!! Ik kom er weer aan hoor, geef me nog een maandje of wat, kom je me gewoon opscharrelen in nederland und gehen wir (faire du 'l 'auto'''sto'ppen) naar het noorden ofzoiets! Goed dat je nog leeft ook, fijn! Tot gauw!
Koes koes Lieke

Sako

Jeez, dat klinkt wel leuk, jammer dat je je buddy moet missen. Maar zo te lezen ontmoet je daar wel heeeel leuke mensen! Veel veel plezier daar and take care!

Greetz, S.

boudewijn

goed weer iets van je te horen, en wat voor iets!!! Geweldige avonturen, afzien en nog eens afzien, allemaal kou en regen en dat nog super leuk vinden ook! En dat nu volgens dat boek 'alleen op de wereld', maar die had nog een aapje en een hondje geloof ik, maar het is al bijna een halve eeuw geleden dat ik dat gelezen heb, dus ik kan het mis hebben. Succes met het vinden van je reisgenoten!
Xxx pa

Ien

Hoi lieverd,
Blij weer wat van je te horen!! (10 dagen niets is te lang hoor)
Het klinkt erg vrijbuiterig allemaal wat je schrijft en ik weet en snap goed hoe heerlijk dat kan zijn. Past ook echt bij jou. Volgens mij is het erg genieten en heb je gelijk dat je lekker de warmte in Zuid-Spanje op gaat zoeken. Van de bergen sneeuw heb je blijkbaar nog geen last gehad (wat ik op het journaal zag) maar wel van regen....ja daar kunnen we hier van mee praten.
Fijn dat je kerst met Hanna en Leo gaat vieren!
Een hele fijne tijd verder. Tot horens!!!! Dikke kus, Ien

Rene

Wauw. Wat ben jij sterk zeg! Een echte avonturier die ook nog eens goed kan schrijven... Dit wordt toch wel een echt boek he?

Veel geluk gewenst.
xxx Rene

Paula

Miekie... begin je nu wel echt te missen hoor... :-(
Ik ga trouwens deze week mijn ticket boeken! Zin om ook, net als jij, lekker het avontuur op te zoeken!
Geniet wijffie! Xx

Hanna

Nice story Mieke! Lijkt me toch wel wat... zo in je eentje de wereld over crossen (oke portugal en spanje).

Vanavond sinterklaas gevierd bij pa en ma, maar er zat geen m tussen de chocoladeletters... Mis je wel hoor!
Maar tot snel!!!

xxx

Kaartje

Zo man in Portugal alweer!? Wat grappig dat die taal zo compleet iets anders is. Zou je toch verwachten ja dat dat toch verstaanbaar moet zijn :) Die haardvuurtjes in de huizen klinken heerlijk. Wij hebben ook de houtkachel nu vaak aan (maar hier is het dan op dit moment: 8 uur 's ochtends ook rond het vriespunt...brrrr). Heel veel plezier met reizen nog en hoop dat je snel weer n nieuw maatje vindt om mee te reizen.
Dikke kus van Kaartje

Kaartje

Bedankt voor je kaartje!
Hij is nu net op de mat gevallen :)
Superleuk!!!

marcelle

He Marieke,

Hier ben ik, 1 en al bewondering voor jou!!! Helemaal top je avontuur. ook al zul je soms het thuisfront missen...

Hier gaat alles goed, erg druk. Je kerstpakket ligt alvast op je te wachten!!
15 dec. hebben we een kerstfeest georganiseerd, ik zal op je toosten ;-)

18 dec. ga ik op vakantie naar florida met jeroen en family, heb er zin in.
Ik zal je blog blijven volgen, je schrijft zo boeiend en wat een mooie foto's.
Met jullie verhaal en foto's kun je je goed inleven in jullie avonturen.

Tot snel
Liefs Marcelle

Beldor

Hey Miek! Jammer dat het zo regenachtig is in Portugal en dat je daardoor snel doorknalt naar lekkerder weer. Zou ik ook doen. Na een tijdje gaat vochtigheid en kou redelijk tegenstaan denk ik. Ondanks deze kleine hindernis heb je zo te lezen nog altijd een te gekke tijd! Veel succes met het in Marracech geraken en geniet!

x bldr

AAL

Geeft je een aai over de bol, bemoedigend bedoeld
Voor als je je koud en eenzaam voelt
Denkt dan aan al die Hollandse jongens en meiden
Die je gereis met weemoed benijden
En je stoer vinden en dapper,
Onze doorgewinterde Pelgrimsstapper
Tot een keer ver weg misschien
En dat je nog maar veel mooie dingen mag zien!!!

XX

(Sinterklaas verlaat mij maar niet...
In NRC-Next stonden op 5 dec. alle krantenkoppen op rijm, leuk hè!)

Daan

Het weer klinkt verdacht hollands, maar dan met haardvuur...
Te gek dat jullie het gewoon uitgelopen hebben! Ik had dat natuurlijk wel verwacht, maar als je de reis beschrijft klinkt het zo berezwaar dat ik het plaatsvervangend koud krijg. Op naar de zon Marieke!! Off the beaten track en naar Marokko!
Groetjes en heel veel plezier gewenst..

Maurits

Klinkt alsof het avontuur gewoon verder gezet wordt. Heel goed!

Veel plezier nog op het Iberisch schiereiland en dan, hoppa, snel naar het echte warme Zuiden.

Keep us posted

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!